Der bliver skrevet historie, når Hans Abrahamsen fredag bliver den blot anden danske komponist til at modtage Danmarks største musikpris.
Det er et yderst eksklusivt selskab, den 66-årige danske komponist Hans Abrahamsen bliver medlem af, når han fredag aften træder op på scenen i DR’s Koncertsal som årets modtager af Léonie Sonnings Musikpris.
Komitéen bag den prestigefulde pris er kendt for at udvise uhyre forsigtighed, når den giver sit bud på, hvilke komponister, dirigenter og musikere der vil kunne modstå tidens tand. Siden prisen blev uddelt første gang i 1959, er den gået til store internationale navne som Stravinskij, Messiaen og Ligeti. Hidtil er kun én dansk komponist, Per Nørgård, fundet vægtig nok til at modtage hæderen. Indtil i år, altså.
Hans Abrahamsen har selv fortalt, at det i hans tidlige ungdom var det lokale musikbibliotek i Lyngby, der med en række komponistbesøg af blandt andre Nørgård og Thomas Koppel fik ham til at opdage samtidens klassiske musik. Siden gik turen til konservatorierne i København og Aarhus, hvor han som blot 16-årig begyndte at studere horn og komposition. Og allerede inden han var fyldt 30, havde selveste Berliner Filharmonikerne bestilt deres første orkesterværk af Abrahamsen.
Netop samarbejdet med udenlandske orkestre og ensembler har sidenhen udgjort en hjørnesten i Abrahamsens karriere. Han har tidligere efterlyst større ambitioner på den nyskrevne musiks vegne hos orkestrene i Danmark, og der er små tegn på, at situationen i dag er ved at blive bedre, i takt med at Abrahamsen såvel som kollegerne Nørgård og Bent Sørensen for alvor er brudt igennem på den internationale scene.
I Hans Abrahamsens tilfælde er gennembruddet i særlig grad sket i løbet af de seneste ti år, og det skyldes ikke mindst det hypnotiserende ensembleværk ”Schnee” og den Shakespeare-inspirerede sangcyklus ”Let Me Tell You” skrevet til Berliner Filharmonikerne og den canadiske sopran Barbara Hannigan.
Begge værker illustrerer det karakteristiske vekselspil mellem strenge, logiske strukturer og en fintfølende klanglig poesi, som har kendetegnet Abrahamsens musik lige siden de tidlige 1970’ere.
Flere iagttagere har, med rette, sammenlignet musikkens elegante slankhed med traditionen for nordisk design. Alt overflødigt er sorteret fra, og Abrahamsen har med årene findyrket sit klanglige håndværk i en sådan grad, at han opnår effektfulde virkninger med selv de enkleste virkemidler. Det er ikke uden grund, at man ofte taler om en ”ny enkelhed” hos det kuld af danske komponister, som i 1960’erne og 70’erne stillede sig i opposition til den komplekse efterkrigsmodernisme, som dominerede syd for grænsen.
Både ”Schnee” og ”Let Me Tell You” indgår i det omfattende koncertprogram, som finder sted i forbindelse med prisoverrækkelsen. Fra onsdag til søndag spiller både danske og internationale topmusikere et rigt udvalg af Abrahamsens musik ved koncerter i København, Herning og Aarhus, hvoraf flere transmitteres direkte på DR P2.
Også efteråret kommer til at stå i den danske komponists tegn. Til oktober uropfører Det Kongelige Teater således en helt ny opera af Abrahamsen. ”Snedronningen”, der er baseret på H.C. Andersens juleeventyr og ganske pirrende har basbaryton Johan Reuter i titelrollen, kommer ifølge Abrahamsen selv til at byde på en række nye udforskninger af elementer fra hans tidligere musik. En musik, som altså ifølge Léonie Sonnings Musikfond med stor sandsynlighed vil være at finde på programmet i danske og udenlandske koncertsale i mange år fremover.
Sune Anderberg, 23. april 2019. Upubliceret prøveartikel til Kristeligt Dagblad.
Foto: © Lars Skaaning