Sune Anderberg

Selvstændig kulturjournalist, kritiker og moderator, f. 1987
Gmail: ander8erg.


ander8erg.dk (2021-)

Fikserbillede fra fronten

Atlas (2021)

Stresstest af poptimismen

Ballerup Bladet (2006)

Regnen blev blæst ud

Chili (2006-08)

Battle: En måned som fattigrøv
Myrd, marry og go’ botox – sådan bliver du ikke lonely efter 3.g
– Se, morlille. Stenen flyver
Fremtidens tv. Lige her
Lip-sync – buuuurn!
5 dvd-konkurrencer
Julekonkurrence
Passer dit gymnasium til reformen?
TV 2 ’X’ – nye kanaler på vej
De billigste studiebøger
Håndtegn
Musiktrend: bevidste fejl i tracket
Sommerkonkurrence
Seriøst?! Real life-undskyldninger til skræk og advarsel
Voxpop: Hvor underlige er kunder lige?
Stol på pink, farvel til pletter
Genvej til døden: aprilsnarre, du dør af
Se, hvad der sker for dit hoved
Tv-serier: verdens bedste rynkemiddel
Flæk flækken
Diktatorkaraoke
But why
7-skalaens afløser fundet: royale smilies
Alternative forhørsmetoder – når nu tortur ikk’ er så pænt

Iscene (2021-)

Maskerade – Holbergs godmodige komedie er underholdende, men hurtigt glemt
Musikforestillingen ’24 mulige afgrunde’ undersøger det følsomme menneske i den teknologiske tidsalder
Manualen & De syv dødssynder – skandalen udebliver i omblæst opera om dødshjælp
Hun er død – monolog over kvindedrab sætter mediekritik før dramatik
Vi bygger en vej – byrådssatire spidder Odenses trafikfiasko
Niclas Bendixen: ”Menneskets frihed skal vi hylde”
Mille Maria Dalsgaard – Sydhavn Teaters leder vil satse digitalt, også efter corona
Mitridate – psykedelisk barokopera hinsides logikken
Den første sten – Carsten Jensens krigsroman funkler i minimalistisk råbedyst
She Loves You – forkrampet musical er ren og skær Beatles-udnyttelse
Greven af Luxembourg – hvidpudret operette er gennemført usjov
Projekt Frygt – vi har ikke glemt, hvordan man griner
Valkyrien – elegant Sturm und Drang på tegnestuen
Hormondagbogen – iscenesat koncert er fuld af absurde påfund
La bohème – nu må der ske noget nyt i Operaen
Dramatiker Gaia Victoria: ”Jeg er velsignet med galgenhumor”
Madama Butterfly – hvor blev ambitionerne af?
Don Juan – Mozarts opera om forførelse mangler humør
Work Bitch – Britney Spears-teater er et underholdende ekkokammer
Matilda the Musical – et vidunder af en sadistisk tyran
The Fairy Queen – digital opera sat lysår tilbage
Pan – bramfrit Hamsun-spil med abstrakt udtryk
Aida udsat for sabotage indefra

Jazz Special (2015-16)

Joanna J. Stroz: Drums & Bells
Jon Klette: Electro Gravity
Free4Arts: Six Months & Ten Drops
Slowly Rolling Camera: Slowly Rolling Camera
Malija: The Day I Had Everything
Innerroute: Fourmation
Dave Bryant: The Garden of Equilibria
Jon Hemmersam: Singing Red
Jacob Garchik: Ye Olde
Jacob Anderskov: Statics + Dynamics
Daniel Franck: The Hangout

Klassisk (2015-)

Satiren mister pusten i surrealistisk opera om en bortløben næse
Tung at danse med
Birtwistle skal indtages med måde
Uoriginalt, men velklingende
En stum Greta Thunberg
»Jeg kører ikke glat gennem nogen af systemerne«
Spektakulær, skandaløs og helt uforglemmelig historisk aften i DR
Country i tomgang
Elevatormusik til pilgrimsvandring
Med tyve års bagage
Pedalparat pianist
»Har man ikke adgang til et orkester, så kan man ikke komponere symfonisk«
Maskeballet er blevet forstillelsens fest
Stjernestøv er den vigtigste ingrediens i DR-køkkenet
Kan et ministerium sejre sig ihjel?
Excentriker? Må jeg være fri
Nørgård-koncert forrådt af lokalet
Exodus: Folkevandring på stedet
Klang Festival 2016: Avantgarde uden tjære og fjer
Philip Glass Ensemble: At stirre ind i myggelyset
DR Symfoniorkestret: Torsdagskarate
Powder Her Face: Glem blowjobbet
Underholdningsorkestret genfødt i glimmerregn
En Sørensen classic til folket
Forrygende & brutal Sibelius
Athelas Sinfonietta
Jouissance
Det Kgl. Kapel og Magdalena Anna Hofmann
Schiff er en af de bedste vejvisere

Kristeligt Dagblad (2019-)

Korværker skal da høres i svømmehallen
Anmelder om Jacob-Collier koncert: Som at træde ind i et klasseværelse på den anden side af regnbuen
Hvad er lyden af Aarhus? Et måske lidt for bogstaveligt jazzportræt åbnede Aarhus Jazz Festival
Jazzen har nærmest aldrig været så levende som nu
Han er sin generations største komponist, men har ikke noget at sige
Gemmer avantgarden sig i en appelsinstor isklump?
Fuglenes musik blev en åbning til menneskets inderste
Djævelsk kammeropera om Margrete den Første rammer plet
Kammeropera tager livet af modstandsfolk i mere end én forstand
Samfundskritik blev til pynt ved vigtig festivalåbning
Et af verdens bedste orkestre skabte turbulens og lykkerus i Aalborg
Tjajkovskij-festival i Aarhus blev indledt med stor forløsning
Anmelder om ”Operarejsen”: Der bliver rift om de gode operabilletter fra nu af
Musikken var forbudt under nazi-styret. Og den spillede, mens Rusland gik i krig
Selv i polerede rammer er Mew et pejlemærke for dansk musik
Populær musikquiz hviler på laurbærrene
”Messias” i Sønderborg fik juleglæden frem
Forklædt som fremtiden
Klanglig undergang og ekstase
Parisisk strygekvartet hvæsede, charmerede og standsede
Ung islandsk komponist imponerede ved debutkoncert
Overlegen jazztrio mestrer improvisationens arkitektur
Ung dansk jazzduo er riffbaseret, repetitiv og retroknasende lounge
Ny elektronisk opera er for ukonkret
Intim Holberg-opera slog et slag for komikken og de små scener
Brexit og klimakrise gjorde kammerkoncert i Esbjerg dagsaktuel
Dedikeret ensemble brølede liv i 1920’erne i Guldborgsund
”Lille soldat” er en effektiv moderne politisk opera og som at se et afsnit af ”Borgen”
Sprognørdet opera savner musikalsk ordforråd
Københavns musikfestival er blevet en drøm af et eksperiment
”Tristan og Isolde” er en hvirvelstorm af utopisk overmod og jordisk udmattelse
Odense Internationale Orgelfestival kom godt fra start
Snedronningen er landet
Livløs Mahler-symfoni udstiller stort problem
Blandet baltisk aften på den uofficielle nationalscene
Vokalensemble viser kilderne og kunsten
Hvad er visionen for musikken, Aalborg?
Ildfuglens århundrede
Lydkunsten har indtaget Struer
Rhinguldets forbandelse rammer en fin balance, men mangler mytologisk storhed
Klenau fik sin længe ventede hævn i overset opera
Bizets tragedie som folkekomedie
Abrahamsens kronjuvel (upubliceret)
Ugelang hyldest til de slanke klanges komponist (upubliceret)

Kunsten.nu (2021-)

Gul fare på Île de Møen
Løven har i Jeannette Ehlers fundet sin historiker
Psykiatrisk Virtual Reality
Kultisk uro bag det glatte ydre. Ditte Ejlerskov i Nikolaj Kunsthal
Tilbage til Mars, som planeten var engang
Kommer jeg nogensinde til at stole på mine sanser igen?
Hvem er bange for rumaffald?
Mohamed Bourouissa på Charlottenborg: Poesi først, dernæst oprøret

Nosferatu (2011-12)

Cæsar skal dø
Your Sister’s Sister
Monsieur Lazhar
Ted
Play
Take This Waltz
The Libertines: There Are No Innocent Bystanders
Dragonslayer
George Harrison: Living in the Material World
Don’t Be Afraid of the Dark
Orla Frøsnapper 3D

Nutida Musik (2016)

Kontrapunkt Tribute – ljudnära musikundervisning är fortfarande möjlig

Omlyd (2009-15)

Ud og jage dinosaurer
Hulubuluuu
Lyden er et andet sted
Man er, hvad man hører
Skør, lille ting kaldet formidling
Et væld af professorer
DMO-særnummer om musikcensur
Artist talk: Kabir Carter
10 spørgsmål til Kirkegaard
Gustav Hvem?
Alt bliver oplyst
De ti bud. Og det ellevte
– Musikvidenskab var lidt en leg
– Samfundet hylder jo naturvidenskab
– Derfor blev vi ikke kandidater
Malertape til en stjernebeskuer
Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiif. Iiiiiiiiiiiiiiif
Researching Music Censorship
Det blev en doktor
Hørbar musikhistorie
Strøm til en mursten
Jo jo, vi blogger os’

Politikens Kunstkritikerskole (2019)

‘Øjeblik med botoxen, jeg skal lige hyperventilere et værk frem’
Djævelskab druknet i farver
Bog, hvilken bog? Nå ja: Collageværket ‘Frit flet’ forsvinder i forceret sceneudgave

Seismograf (2013-)

På med den hvide kittel
Roskilde Festival – er du virkelig af det stof, drømme er gjort af?
Er det slut med de store genrefællesskaber?
Der var den igen, apokalypsen
En bittersød perle af elegant pastiche
Meditation med mislyd
Tiden er med Xavier Bonfill – betyder det, at den er gået i stå?
Det store ingenting
Verden gennem fortættet vanddamp
Musical forude!
Glitchede traumer på væggen
Steppeulv i fåreklæder
Naturen ligger bare på lur
Abstrakt erindringsjagt
Paradoksernes fest
Med Bamse i »Black Mirror«
Nu falder verden
Kviksand på dansegulvet
Ilden brænder i politisk fantasi
Jul i garderoben
Drømmen om tysk musikkultur i Danmark
Enestående fremtidsflaskepost
Natklub ved verdens ende
Ikke helt så sort-hvidt
Fængslende?
Bag brandvæggen ligger utopien
Historien om et afblæst mord
Skulle have sendt min dobbeltgænger
Hvad skal vi med musikkritikken?
Vidne til ophøret
Forsigtigt, vildt forsigtigt, fremad
Velkommen, torne og katastrofer
Pulsar i (meget) roligt pulserende åbning
Jubilæumsfest for avantgarderne
Uventet transit mellem verdner
Alle veje fører til Wagner
Kom ind i kampen, P2
De mest mystisk dragende strygekvartetter
Endnu en dag på Dyrehavsbakken
Jeg vil også opløses
Meget mere end en portrætbog
Avantgarde uden guillotiner
Et jordskælv af en prisvinder
Musikformidling med fikse idéer
Det var så femte sæson uden en kvindelig komponist
Vitaminkur til popkritikken
Lyden af 2020 (red.)
Knas i maskineriet
Fanfare for en faldende
Jamen vil vi egentlig noget med vores orkestre?
Stolthed, fordom og atonal plingplongmusik
Slaget om Else Marie Pade
Verden ifølge Hodkinson og Walshe
Tektoniske drømmere
– Undskyld mig, jeg har en aftale på skafottet
Fem højdepunkter fra årets Spor Festival
Rejse mod Jordens indre
Ligesom arbejderen må orgelpiberne sættes fri
Tavshedens komponist
Undtagelsen er en broderet frø
Debutantens forår
Suså nummer 24
AUT 50 (red.)
Norske lyde og ulydigheder
Hello, world – Ung Nordisk Musik gennem 70 år (DK/EN)
Ny musik holder programmet skarpt
Illusionisterne
Spøgeriet på Rosenørns Allé
‘There’s a lot to see and hear!’
Mennesket i gentagelsen
Nordlys over Centre Pompidou: Njord år ét
Kickin’ it old school i det afskårne øres land
Velvet Wundergrund
Her har I mig tilbage
Kig ind i kameraet
Jouis-hvabehar?!
Triumfen, ingen opdagede
Fordi blade falder
Den gode hipster
Mellem flydende youtube og klingende problemer
Konge uden trone
Det må godt gå lidt galt
En sø af lyd
Åbne og lukkede døre
En sublim skizofreni
Elektronisk støj på skuldrene af Beethoven
Genoplivningen af montageradio
Fejlæstet i opbrud

Soundvenue (2022-)

Føler Ed Sheeran virkelig stadig, han har noget at bevise? Det så sådan ud, da han knoklede foran 40.000 mennesker på Amager
150.000 danskere skal se Ed Sheerans koncerter på Amager: Hvorfor er han så forbandet populær?
Jacob Collier er landet fra en fjern planet for at lære os at elske internettet igen
I et magisk øjeblik ejede Coco O. hele verden
Turnstile ville se sved, så vi svedte, som vi aldrig har svedt før
Drew Sycamore lovede en fest på Orange Scene, men det lød mere som en ordre
Med Afskum har gaden fået en helt uafviselig stemme – og en fænomenal performer
Vidunderet Jeuru havde verden for sine fødder på Roskilde Festival
Reveal Party åbnede ballet med sårbarhed og ungdommelig hoppefest
Roskilde Festival: Årets must see-koncerter ifølge Soundvenues anmeldere
Perfume Genius’ mesterlige album er et postkort fra verdens mest omsorgsfulde revolution
Big Thief-koncerten i Store Vega var et lille mirakel – de bliver en naturkraft på Roskilde Festival
Har du også engang elsket et velfriseret boyband over alt andet i verden? Så havde du fat i noget
Angel Olsen bliver statist i musikkens kulisser på album om livskrise
Lykke Li har fundet sig selv igen – ’Eyeye’ er hendes mest helstøbte album til dato
Er der ikke snart nogen, som kan forløse Florence Welchs gigantiske potentiale?
James Blake leverede et kampklart forsvar for alle introverte med store følelser
Arcade Fire er tilbage som Arcade Fire – og de er ligeglade med, at hipsteren er død og begravet
‘(Watch My Moves)’ gør det let at forelske sig i Kurt Vile på ny
Mads Koch har prøvet så mange ting af i karrieren – er dette virkelig kernen?
Spotify har lavet en klub for sine allerstørste hits – hvad fortæller de, hvis man lytter til alle 240?
‘Rige børn leger bedst’: Fabräk holder lige en eksplosion af en fest – men bagefter kommer de efter tronen
Aldous Harding gør alt for at bryde med den stil, der sikrede hende et internationalt gennembrud

Tempo (2016)

The Illusionists


Bogudgivelser (2014-)

Individualisterne i Musikalske aftryk (Grønningen 1, red. Søren Schauser)
Gentagelsens udtryk. Speciale, Københavns Universitet

Formidlingstekst (2016-)

En radikal boble i verden. Steen Pade
Programbog 2021. Léonie Sonnings Musikpris
Programbog 2021. Klang Festival
Jeppe Ernst: liv og musik. Dansk Komponistforening
Bára Gísladóttir: liv og musik. Dansk Komponistforening
Kaj Duncan David: liv og musik. Dansk Komponistforening
Bára Gísladóttir: biografi. Edition S
Jeppe Ernst: biografi. Edition S
Morten Ladehoff: biografi. Edition S
James Black: biografi. Edition S
Helmut Lachenmann: indstillingstale. H.C. Andersen Prisen

Spurgt (2020-)

Ed Sheeran, menneske eller maskine? Deadline, DR 2
Chefredaktør skrev eneste jublende anmeldelse af dybt kritiseret musical under dæknavn: Teatret brugte den som reklame. Frihedsbrevet
Fremtrædende medlem i DR’s symfoniorkester: Musikhuset i Aarhus bør aflyse aftenens koncert med Putins opera-veninde. Frihedsbrevet
De bedste julesange. Kræs, Radio4
Forsvindende få kvinder på plakaten. P2
Om fraværet af kvindelige komponister. Kulturen på P1
Jagten på det danske guld. Klassisk
Kender du Else Marie Pade? The Lake
Debat om akademisk skrivning. Danish Musicology Online

Omtalt (2019-)

Nye medlemmer til Snyks bestyrelse og musikfaglige udvalg. Snyk
Stolt Putin: Optræder i Danmark i aften. Ekstra Bladet
Sounding Women’s Work. Seismograf
Ny operaanmelder på ISCENE. Iscene
Magasinet Seismograf får ny redaktør. MediaWatch
Hvid røg over Seismograf. Seismograf
Fortsat få kvindelige komponister i koncertprogrammerne. Klassisk
Radikal og overset? Hmm, måske ikke. Politiken
Kvindelige komponister er fortsat fraværende. Klassisk
Redaktionen læser. Information
Rokade i Seismografs redaktion. Seismograf