Sune Anderberg

Gmail: ander8erg
Tilmeld dig mit nyhedsbrev


ander8erg.dk (2021)

Fikserbillede fra fronten

Atlas (2021)

Stresstest af poptimismen

Iscene (2021-)

Peter Grimes – outsideren har aldrig en chance i rustik hævnopera
Evita – kan man forføre et land uden en forførende stemme?
Orfeo – Christian Lollikes afsked med Sort/Hvid er værd at gå i døden for
Hyper Switch Ultra Faggot – lort, kirsebær og lyrisk voldsmonolog
Græsset er grønnere – musikalsk powerduo står bag godmodig og lidt letbenet selfieopera
Elektra – outreret kvindeportræt i tv-thriller-klæder
Aida – gnistrende krigsopera løftet ud af tiden og ind i kroppen
Hair – protesten stivner i forkrampet hippiemusical
Apollonian Blackout – den iscenesatte koncerts Gasolin-øjeblik
Miss Saigon – skruppelløs pragtpræstation i ujævnt balladeridt
En usynlig fjende – akavet, men forfriskende opera med Mette Frederiksen på visit
Drot & Marsk – fremgang at spore i digital opera om Finderup Lade
Trouble in Tahiti – opera om forstadsliv virker ufærdig
Rudy – skramlet besøg i erindringens værksted
Mens solen brænder – økokritisk sammenskudsgilde sætter nærheden forrest
West Side Story – helhjertet ung kærlighed, halvhjertet socialrealisme
La Vendetta & Il Pagliacci – virkeligheden ville også lege med i ambitiøs dobbeltopera
Ræk mig din hånd – romantisk fortælling om Anne Marie og Carl, der tilfældigvis var kunstnere
The Handmaid’s Tale – dystopisk opera er lige så eksplosiv, som den er uskarp
Rusalka – fortryllende scenografi løfter niveauet på Den Fynske Opera
Meningen med döden – en svensk drøm af en musical
Den vægelsindede – Holberg sprængt i pangfarvede stykker
The Producers – smilet er stivnet for verdens sjoveste musical
Katja Kabanova – socialrealistisk opera som hårdkogt skyggespil
I morgen er alt muligt – teaterkoncert med melankolske Peter Sommer ender i diabolsk triumf
Pretty Woman – forloren yuppiefantasi i fornem indpakning
Askepot – selvironisk metakomedie malker Rossinis opera for latter
Anastasia – nostalgien er i top, men etikken halter i flot Broadway-musical
Copenhagen Opera Festival 2022 bød på opera, som man ikke har set opera før
Lisbon Floor – den danske operascene har fået en uimodståelig stjerneduo
Maskerade – Holbergs godmodige komedie er underholdende, men hurtigt glemt
Musikforestillingen ’24 mulige afgrunde’ undersøger det følsomme menneske i den teknologiske tidsalder
Manualen & De syv dødssynder – skandalen udebliver i omblæst opera om dødshjælp
Hun er død – monolog over kvindedrab sætter mediekritik før dramatik
Vi bygger en vej – byrådssatire spidder Odenses trafikfiasko
Niclas Bendixen: ”Menneskets frihed skal vi hylde”
Mille Maria Dalsgaard – Sydhavn Teaters leder vil satse digitalt, også efter corona
Mitridate – psykedelisk barokopera hinsides logikken
Den første sten – Carsten Jensens krigsroman funkler i minimalistisk råbedyst
She Loves You – forkrampet musical er ren og skær Beatles-udnyttelse
Greven af Luxembourg – hvidpudret operette er gennemført usjov
Projekt Frygt – vi har ikke glemt, hvordan man griner
Valkyrien – elegant Sturm und Drang på tegnestuen
Hormondagbogen – iscenesat koncert er fuld af absurde påfund
La bohème – nu må der ske noget nyt i Operaen
Dramatiker Gaia Victoria: ”Jeg er velsignet med galgenhumor”
Madama Butterfly – hvor blev ambitionerne af?
Don Juan – Mozarts opera om forførelse mangler humør
Work Bitch – Britney Spears-teater er et underholdende ekkokammer
Matilda the Musical – et vidunder af en sadistisk tyran
The Fairy Queen – digital opera sat lysår tilbage
Pan – bramfrit Hamsun-spil med abstrakt udtryk
Aida udsat for sabotage indefra

Klassisk (2015-)

Når verden falder
Langgaard med nuancer
Athelas Sinfonietta tynget af historiens åg
Knap så urolige tider
Flot afsked med Ars Novas visionære mesterdirigent
Med babygråd fik Mozarts kvintet en ekstra stemme
Må vi lige bede om kammertonen
»Det er ikke komponistens regler, der gælder«
Sanserne skærpes, når man ser opera i en skøjtehal
Satiren mister pusten i surrealistisk opera om en bortløben næse
»Jeg kører ikke glat gennem nogen af systemerne«
Spektakulær, skandaløs og helt uforglemmelig historisk aften i DR
Elevatormusik til pilgrimsvandring
Med tyve års bagage
»Har man ikke adgang til et orkester, så kan man ikke komponere symfonisk«
Maskeballet er blevet forstillelsens fest
Stjernestøv er den vigtigste ingrediens i DR-køkkenet
Excentriker? Må jeg være fri
Nørgård-koncert forrådt af lokalet
Exodus: Folkevandring på stedet
Klang Festival 2016: Avantgarde uden tjære og fjer
Philip Glass Ensemble: At stirre ind i myggelyset
DR Symfoniorkestret: Torsdagskarate
Powder Her Face: Glem blowjobbet
Underholdningsorkestret genfødt i glimmerregn
En Sørensen classic til folket
Forrygende & brutal Sibelius
Athelas Sinfonietta
Jouissance
Det Kgl. Kapel og Magdalena Anna Hofmann
Schiff er en af de bedste vejvisere

Kristeligt Dagblad (2019-)

En hysterisk latter bredte sig i foruroligende opera om ensomhed i de sociale mediers tid
Grænsesøgende klassisk stjerneskud havde popcorn med til Spot Festival i Aarhus
Årets største symfoniske satsning funklede som besat dødedans i Odense
En ny Nielsen i dansk symfonisk musik er født
DR’s fortrinlige kammerkor scorede et kunstnerisk selvmål af rang
Årets første fyraftenskoncert: Ud af mørket voksede kendt vuggevise og skæve toner
Anmelderen gik nær til grunde af lyksalighed: Aldrig er den musik spillet så smukt
DR Koncertkoret fik opstandelse og undergang til at gå hånd i hånd i Roskilde Domkirke
Historisk opera om genforeningen i 1920 savnede ungdommelig energi
Kan amerikansk klassisk musik lære os om vor tids kriser?
Tidens store klavervirtuos virkede fastlåst på Louisiana
Wagner-projekt i Esbjerg: To danske stemmer rager op i helteopera om drager og guld
I Aalborg var rumpistoler og lufthavnshoteller i år en del af Operafestivalen
Korværker skal da høres i svømmehallen
Anmelder om Jacob Collier-koncert: Som at træde ind i et klasseværelse på den anden side af regnbuen
Hvad er lyden af Aarhus? Et måske lidt for bogstaveligt jazzportræt åbnede Aarhus Jazz Festival
Jazzen har nærmest aldrig været så levende som nu
Han er sin generations største komponist, men har ikke noget at sige
Gemmer avantgarden sig i en appelsinstor isklump?
Fuglenes musik blev en åbning til menneskets inderste
Djævelsk kammeropera om Margrete den Første rammer plet
Kammeropera tager livet af modstandsfolk i mere end én forstand
Samfundskritik blev til pynt ved vigtig festivalåbning
Et af verdens bedste orkestre skabte turbulens og lykkerus i Aalborg
Tjajkovskij-festival i Aarhus blev indledt med stor forløsning
Anmelder om ”Operarejsen”: Der bliver rift om de gode operabilletter fra nu af
Musikken var forbudt under nazi-styret. Og den spillede, mens Rusland gik i krig
Selv i polerede rammer er Mew et pejlemærke for dansk musik
Populær musikquiz hviler på laurbærrene
”Messias” i Sønderborg fik juleglæden frem
Forklædt som fremtiden
Klanglig undergang og ekstase
Parisisk strygekvartet hvæsede, charmerede og standsede
Ung islandsk komponist imponerede ved debutkoncert
Overlegen jazztrio mestrer improvisationens arkitektur
Ung dansk jazzduo er riffbaseret, repetitiv og retroknasende lounge
Ny elektronisk opera er for ukonkret
Intim Holberg-opera slog et slag for komikken og de små scener
Brexit og klimakrise gjorde kammerkoncert i Esbjerg dagsaktuel
Dedikeret ensemble brølede liv i 1920’erne i Guldborgsund
”Lille soldat” er en effektiv moderne politisk opera og som at se et afsnit af ”Borgen”
Sprognørdet opera savner musikalsk ordforråd
Københavns musikfestival er blevet en drøm af et eksperiment
”Tristan og Isolde” er en hvirvelstorm af utopisk overmod og jordisk udmattelse
Odense Internationale Orgelfestival kom godt fra start
Snedronningen er landet
Livløs Mahler-symfoni udstiller stort problem
Blandet baltisk aften på den uofficielle nationalscene
Vokalensemble viser kilderne og kunsten
Hvad er visionen for musikken, Aalborg?
Ildfuglens århundrede
Lydkunsten har indtaget Struer
Rhinguldets forbandelse rammer en fin balance, men mangler mytologisk storhed
Klenau fik sin længe ventede hævn i overset opera
Bizets tragedie som folkekomedie

Kunsten.nu (2021-)

Endelig et møde mellem lydkunst og videnskab, der ikke føles som en eftersidning
Under havet hører ingen dit skrig
Noget forstokket har sneget sig med i Francis Alÿs’ smittende observation af legende børn
Karl Troels Sandegård lokker os indenfor med sammensunkne skulpturer af gelé
I George Koutsouris’ mekaniske lydkunst er naturen et hvislende stuemøbel
Svend Sømods udstilling er fuld af liv, selvom den dybest set er ét stort regnestykke
Surrealisme i en surrealistisk verden
Gul fare på Île de Møen
Løven har i Jeannette Ehlers fundet sin historiker
Psykiatrisk Virtual Reality
Kultisk uro bag det glatte ydre. Ditte Ejlerskov i Nikolaj Kunsthal
Tilbage til Mars, som planeten var engang
Kommer jeg nogensinde til at stole på mine sanser igen?
Hvem er bange for rumaffald?
Mohamed Bourouissa på Charlottenborg: Poesi først, dernæst oprøret

Omlyd (2009-15)

Malertape til en stjernebeskuer
Strøm til en mursten

Seismograf (2013-)

Dystopisk datastorm er en fortryllet lydmaskine
Stadig Nordens førende festival for lyd- og tonekunst?
Kaktusvæske i en ørken af luft
Waynes verden
Maveplask til hovedret, overmod til dessert
Udebleven uforsonlighed
Dansende epifani
Højspændt totalteater
Cello over bord!
Næ hov, opera fra nutiden?!
Abstraktion over døvhed
Stram hidkaldelse med okkulte strejf
Lyssøgende klaverterapi
Paradisisk bedjævlet kontrabas
Ind i det elektroniske ormehul
Pulserende mørkehjerte
Yippee ki-yay, Odense!
Spiloppebidt altmuligmusik
51 problemer med dansk musikkritik
Dyst i udstrakt tid
Symfonisk snigmord
Pixeleret hyldest til barokdans
Oh, ve!
Mekaniske gys og flade palmer
Milde skaber
Elektroniker helt ind i hjertet
Chok – klassisk trænet komponist skrev noder
Æsteten sanser, sommerfugle danser
Sikken festival det kunne være blevet
Den enes død, den andens dansegulv
En nær fortids nu fjerne fremtid
Hvad skete der lige der – er opera blevet hipt?
Roll over, Mozart
»Jeg vil meget gerne overleve, på forhånd tak«
Slagtøjsfest i dyr pyjamas
Med harpen i drypstenshulen
Det bli’r jo nok endnu en sang om folkelighed
Symfonisk spøgefugl fra Litauen
Nostalgi med fremtiden for sig
På med den hvide kittel
Roskilde Festival – er du virkelig af det stof, drømme er gjort af?
Er det slut med de store genrefællesskaber?
Der var den igen, apokalypsen
En bittersød perle af elegant pastiche
Meditation med mislyd
Tiden er med Xavier Bonfill – betyder det, at den er gået i stå?
Det store ingenting
Verden gennem fortættet vanddamp
Musical forude!
Glitchede traumer på væggen
Steppeulv i fåreklæder
Naturen ligger bare på lur
Abstrakt erindringsjagt
Paradoksernes fest
Med Bamse i »Black Mirror«
Nu falder verden
Kviksand på dansegulvet
Ilden brænder i politisk fantasi
Jul i garderoben
Drømmen om tysk musikkultur i Danmark
Enestående fremtidsflaskepost
Natklub ved verdens ende
Ikke helt så sort-hvidt
Fængslende?
Bag brandvæggen ligger utopien
Historien om et afblæst mord
Skulle have sendt min dobbeltgænger
Hvad skal vi med musikkritikken?
Vidne til ophøret
Forsigtigt, vildt forsigtigt, fremad
Velkommen, torne og katastrofer
Pulsar i (meget) roligt pulserende åbning
Jubilæumsfest for avantgarderne
Uventet transit mellem verdner
Alle veje fører til Wagner
Kom ind i kampen, P2
De mest mystisk dragende strygekvartetter
Endnu en dag på Dyrehavsbakken
Jeg vil også opløses
Meget mere end en portrætbog
Avantgarde uden guillotiner
Et jordskælv af en prisvinder
Musikformidling med fikse idéer
Det var så femte sæson uden en kvindelig komponist
Vitaminkur til popkritikken
Lyden af 2020 (red.)
Knas i maskineriet
Fanfare for en faldende
Jamen vil vi egentlig noget med vores orkestre?
Stolthed, fordom og atonal plingplongmusik
Slaget om Else Marie Pade
Verden ifølge Hodkinson og Walshe
Tektoniske drømmere
– Undskyld mig, jeg har en aftale på skafottet
Fem højdepunkter fra årets Spor Festival
Rejse mod Jordens indre
Ligesom arbejderen må orgelpiberne sættes fri
Tavshedens komponist
Undtagelsen er en broderet frø
Debutantens forår
Suså nummer 24
AUT 50 (red.)
Norske lyde og ulydigheder
Hello, world – Ung Nordisk Musik gennem 70 år (DK/EN)
Ny musik holder programmet skarpt
Illusionisterne
Spøgeriet på Rosenørns Allé
‘There’s a lot to see and hear!’
Mennesket i gentagelsen
Nordlys over Centre Pompidou: Njord år ét
Kickin’ it old school i det afskårne øres land
Velvet Wundergrund
Her har I mig tilbage
Kig ind i kameraet
Jouis-hvabehar?!
Triumfen, ingen opdagede
Fordi blade falder
Den gode hipster
Mellem flydende youtube og klingende problemer
Konge uden trone
Det må godt gå lidt galt
En sø af lyd
Åbne og lukkede døre
En sublim skizofreni
Elektronisk støj på skuldrene af Beethoven
Genoplivningen af montageradio
Fejlæstet i opbrud

Soundvenue (2022-)

Christine and the Queens er alligevel ikke helt færdig med at lave popmusik – heldigvis
Sam Smith åbnede porten til helvede i Royal Arena – og trådte i karakter som subversivt queer-ikon
Gangers brevalbum er i den grad værd at skrive hjem om – ’Pisk’ er en fængende afslutning på albumtrilogi
Tobias Rahim var ikke kommet for at feste i Royal Arena
Lana Del Rey har skabt karrierens mest uperfekte album
The Minds of 99 havde en sjælden mulighed for at skeje ud – men de brugte den ikke
Skal vi til at tale om angst-washing i musikbranchen?
Drew Sycamore har supertravlt på veloplagt og vildt overgjort album
Eee Gee fikserede publikum med de hemmeligste øjne siden Mona Lisa under Store Vega-triumf
Lukas Grahams ’4 (The Pink Album)’ afslører, at noget har spændt ben for musikglæden
Årets bedste album – ifølge Soundvenues anmeldere
SZA kaster en håndgranat halvvejs gennem ’SOS’ – det er en milepæl for moderne r’n’b
Alletiders bedste julesange – ifølge Soundvenues anmeldere
Weyes Bloods symfoniske folkpop er akut selvhjælp i mødet med verdens undergang
Christine and the Queens tager livet af popmusikken ‘Redcar les adorables étoiles’, der kører på nummerplader fra 80’erne
Stella Donnelly angriber sine fjender med forgiftet sukker, men søger også indad på ’Flood’
Føler Ed Sheeran virkelig stadig, han har noget at bevise? Det så sådan ud, da han knoklede foran 40.000 mennesker på Amager
150.000 danskere skal se Ed Sheerans koncerter på Amager: Hvorfor er han så forbandet populær?
Jacob Collier er landet fra en fjern planet for at lære os at elske internettet igen
I et magisk øjeblik ejede Coco O. hele verden
Turnstile ville se sved, så vi svedte, som vi aldrig har svedt før
Drew Sycamore lovede en fest på Orange Scene, men det lød mere som en ordre
Med Afskum har gaden fået en helt uafviselig stemme – og en fænomenal performer
Vidunderet Jeuru havde verden for sine fødder på Roskilde Festival
Reveal Party åbnede ballet med sårbarhed og ungdommelig hoppefest
Roskilde Festival: Årets must see-koncerter ifølge Soundvenues anmeldere
Perfume Genius’ mesterlige album er et postkort fra verdens mest omsorgsfulde revolution
Big Thief-koncerten i Store Vega var et lille mirakel – de bliver en naturkraft på Roskilde Festival
Har du også engang elsket et velfriseret boyband over alt andet i verden? Så havde du fat i noget
Angel Olsen bliver statist i musikkens kulisser på album om livskrise
Lykke Li har fundet sig selv igen – ’Eyeye’ er hendes mest helstøbte album til dato
Er der ikke snart nogen, som kan forløse Florence Welchs gigantiske potentiale?
James Blake leverede et kampklart forsvar for alle introverte med store følelser
Arcade Fire er tilbage som Arcade Fire – og de er ligeglade med, at hipsteren er død og begravet
‘(Watch My Moves)’ gør det let at forelske sig i Kurt Vile på ny
Mads Koch har prøvet så mange ting af i karrieren – er dette virkelig kernen?
Spotify har lavet en klub for sine allerstørste hits – hvad fortæller de, hvis man lytter til alle 240?
‘Rige børn leger bedst’: Fabräk holder lige en eksplosion af en fest – men bagefter kommer de efter tronen
Aldous Harding gør alt for at bryde med den stil, der sikrede hende et internationalt gennembrud


Bogudgivelser (2014-)

Individualisterne i Musikalske aftryk (Grønningen 1, red. Søren Schauser)
Gentagelsens udtryk. Speciale, Københavns Universitet

Formidlingstekst (2021-)

Opera er en sprællevende genre i Danmark. Dansk Teater 300 år
En radikal boble i verden. Steen Pade
Programbog 2021. Léonie Sonnings Musikpris
Programbog 2021. Klang Festival

Spurgt (2020-)

Om angst-washing. Smørhullet, P3
Angst-washing i musikbranchen. Kulturen, P1
Konspirationsteorien om kammertonen. Kulturen, P1
Ed Sheeran, menneske eller maskine? Deadline, DR 2
Chefredaktør skrev eneste jublende anmeldelse af dybt kritiseret musical under dæknavn: Teatret brugte den som reklame. Frihedsbrevet
Fremtrædende medlem i DR’s symfoniorkester: Musikhuset i Aarhus bør aflyse aftenens koncert med Putins opera-veninde. Frihedsbrevet
De bedste julesange. Kræs, Radio4
Forsvindende få kvinder på plakaten. P2
Om fraværet af kvindelige komponister. Kulturen, P1
Jagten på det danske guld. Klassisk
Kender du Else Marie Pade? The Lake
Debat om akademisk skrivning. Danish Musicology Online

Omtalt (2019-)

Sandheden er, at angst og stress er hverdag, når man arbejder i musikbranchen. Soundvenue
Udskiftning i Reumertjuryen. Årets Reumert
Nye medlemmer til Snyks bestyrelse og musikfaglige udvalg. Snyk
Stolt Putin: Optræder i Danmark i aften. Ekstra Bladet
Sounding Women’s Work. Seismograf
Ny operaanmelder på ISCENE. Iscene
Magasinet Seismograf får ny redaktør. MediaWatch
Hvid røg over Seismograf. Seismograf
Fortsat få kvindelige komponister i koncertprogrammerne. Klassisk
Radikal og overset? Hmm, måske ikke. Politiken
Kvindelige komponister er fortsat fraværende. Klassisk
Redaktionen læser. Information
Rokade i Seismografs redaktion. Seismograf